dag 29, 30, 31, 32, 33 en 34 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu dag 29, 30, 31, 32, 33 en 34 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu

dag 29, 30, 31, 32, 33 en 34

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Lin

01 Juni 2014 | Ghana, Accra

Dag 29

Vandaag is dan de dag waar wij lang naar uitgekeken hebben. Wij gaan naar Cape Coast! Om half 8 in de ochtend stonden wij al bij Jenifer op de stoep om het ontbijt mee te nemen naar de Lodge waar de leraren verbleven. Samen gingen wij ontbijten en de dagplanning bespreken. Ine had heerlijke Nederlandse kaas en worst meegenomen die wij dan ook meteen op ons brood deden en wat er heeeel goed in ging! Na een stevig ontbijtje zijn wij met Ine naar de mevrouw gelopen die onze jurken en rokken gemaakt heeft. Ine wilde ook een jurk laten maken en had al stof uit Nederland meegenomen. De maten werden opgemeten en er werd precies beschreven hoe de jurk moest worden. Dit komt vast en zeker helemaal goed! We hebben nog een beetje kunnen pingelen met het geld en zijn toen even terug naar Jenifer gegaan om een paar koffers in onze kamer neer te zetten. De kinderen vlogen ons meteen al om de oren en wilde weten wie deze blanke mensen waren. Al snel begonnen ze ons Nederlandse liedje te zingen en hebben wij ook nog een aantal liedjes en dansjes voor de leraren gedaan.

Om 10 uur was het dan toch echt tijd om te vertrekken naar Cape Coast. Deze reis zou 3,5/4 uur duren. Maar natuurlijk niet met een gladde weg. Overal zaten hobbels en het ontbijt begon dus al snel in de maag te rommelen hihi! Na een poosje kwamen wij bij een restaurant aan dat op een rivier lag met allemaal krokodillen! Ook lagen er een paar op het pad en mochten wij een foto met ze maken. 1 krokodil zag er een beetje sloom en oud uit en wij dachten; die zal vast niet zo snel zijn. Tot opeens een iets kleinere krokodil in zijn buurt kwam en hij SUUUUPER snel ernaartoe kroop en zijn bek opendeed om de kleine krokodil te bijten. OKE dat hadden wij niet verwacht en stonden er maar 3 meter vanaf. Na het krokodillenavontuur hebben wij een lekkere sandwich(waar wij dan wel heeeel lang op moesten wachten) gegeten en wij vervolgden ons hobbelig avontuur.

Ine is een paar jaar geleden naar een Children Daycare centrum geweest. Hier zitten kinderen die Lepra hebben of waar de ouders of grootouders dit hadden. Hier wilden wij dan ook wel graag naartoe. Aangekomen bij het daycare centrum zag het er een beetje verlaten uit. Na eventjes rondgelopen te hebben kwam er een mevrouw naar ons toe. Dit was een zuster die het daycare centrum runde. Ze nam ons mee naar de woonkamer en vertelde ons een hoop over het centrum, de oprichting en de kinderen. Heel erg interessant! Wel was het jammer dat alle kinderen al naar huis waren. Een paar kindjes wat wij zagen was een 4ling deze kinderen verblijven wel dag en nacht in het centrum. Een stukje verderop was een ander gebouw voor volwassenen die Lepra hebben. Hier gingen wij dan ook een kijkje nemen. Wij vonden het maar heftig en erg aangrijpend om te zien omdat je eigenlijk machteloos staat en je ze niet goed kunt helpen terwijl aan de andere kant ze heel gelukkig zijn om hier te zitten en het allemaal naar hun zin hebben! Mooi om te zien dat dit opgezet is geworden!! Aan het einde van de rondleiding hebben wij met z’n alle nog kleding en geld gegeven. Hier was ze heel erg blij mee!

Eventjes leuk om te vertellen hihi: Wij zijn toch wel degelijk een beetje gewend aan de warmte hier. Wij vonden deze dag maar meevallen en even lekker terwijl de leraren het super heet hadden en zich kapot zweette hihi!

In de avond kwamen wij aan in ons hotel die heeeeelemaal boven op de berg in Cape Coast lag dus een super mooi uitzicht had. Snel hebben wij de spullen op de kamer gezet en zijn naar onder gegaan om het avondeten te eten. We hebben gezellig met z´n alle gepraat over van alles en nog wat en het eten was ook goed. De stroom was uitgevallen en ze zette een aggregaat aan die volgens ons wel erg oud moest zijn omdat hij om de 3 minuten weer uitsloeg. Gezellig zo eten in het donker haha!

Rond 9 uur waren wij dan ook allemaal erg moe en zijn naar onze kamers gegaan om te gaan slapen!

Weltrusten allemaal xxxxxx

Dag 30

Weer een nieuwe dag! De kussen waren suuuuper hard dus goed geslapen hebben wij niet echt. Ook lag er een moskee heel dicht bij die ons om 4 uur in de nacht wakker kwaaaakte met liedjes en gepraat wat wij niet konden maar vooral wilden verstaan.

Na het gekwaak en gekwekker zijn wij naar onder gegaan om te ontbijten. Hier hebben wij suuuper lang op moeten wachten maar het was een lekker ontbijtje. Tussendoor hadden wij de chauffeur gevraagd of het ver was om naar het slavenfort te lopen (want dit stond er vandaag op de planning) wij konden het gemakkelijk lopen en begonnen aan het tochtje van bergen af en bergen op. Uiteindelijk aangekomen bij het fort was het een super mooie omgeving. Om eventjes een paar dingetjes te vertellen over het fort (wij hadden namelijk een gids dus we weten nu alle in en outs hihi) in het Fort werden alle slaven in kleine kamertjes met wel honderden tegelijk opgesloten. Ook werd ons verteld in welke omstandigheden de slaven moesten zien te overleven en hebben wij zelf even een kijkje genomen in deze kamertjes. Wat een enge, griezelige en spookkamers bah! Het was er suuuuper donker en het stonk er ook nog eens! Na een aantal uur rondgekeken en geluisterd te hebben was het tijd om weer verder te gaan. Tussendoor zijn we nog even naar een paar winkeltjes gegaan en hebben hele leuke armbandjes gekocht!

De volgende bestemming waren de hangbruggen! Hier was ook een speciale naam voor maar die zijn we eventjes vergeten hihi. Het was weer een typisch afrikaanse naam dus niet zo gek ook dat we het vergeten! De bruggen zijn heeeeeeeel wankel en hangen op 350 meter hoogte van de grond. Onder je zie je een soort jungle (boesj boesj). Toen wij aankwamen was het best druk! Veel mensen die dus naar de hangbruggen wilden. Uiteindelijk besloten Lin en Ine om niet naar boven te gaan en zijn Sharon, Jack, Josee en de driver naar boven gelopen. Als eerst loop je een heeeele stijle berg op en zijn er 100 duizend trappen die je op moet lopen. In het begin denk je lekker koel dit bos maar als je al de trappen op aan het lopen bent denk je er na een tijdje toch wel anders over. Het zweet stond ons dus ook overal! Ook waren wij de enige 3 blanke mensen dus iedereen wilde met ons op de foto (zucht). Eeeeindelijk boven aangekomen krabbelde er al een paar mensen terug. Het was echt heel hoog en je moest maar niet naar de bevestigingen kijken want dan brak je het zweet nog meer uit! Per groepje ging je de bruggen op het was wankel wankel en nog eens wankel maar wel super om van zo hoog over alles heen te kunnen kijken! Uiteindelijk kon je een korte en een lange route nemen. De driver was er opeens tussenuit gepiept en had vast en zeker de korte route genomen. Onder vertelde hij dat hij het toch maar heel erg eng vond haha! Jack, Josee en Sharon zijn verder gelopen. Soms waren er van zo’n grappige mensen die express op de bruggen gingen springen en wankelen. Dus begonnen er een heleboel mensen te schreeuwen. Leuk om mee te maken haha! Weer onder aangekomen hebben wij meteen onze handen gewassen. Bah! Het idee dat je dus die touwen allemaal aanraakt die een beetje zo’n paar duizend mensen vast hebben gehad bleeeehhh!

Toen was het tijd om weer naar huis te gaan  jammer! Het zou eigenlijk een rit van 3,5 uur zijn maar hebben een meeegaaaa file gehad dus de rit heeft wel zo’n 5,5 uur geduurd. Gelukkig gingen wij na afloop een lekkere smoothy drinken en een heerlijke chicken panini bij ons favoriete restaurant; Smootys. Wat zouden wij graag willen dat deze ook in Nederland zou komen. De leraren vonden het ook heerlijk!

Voor nu slaap lekker allemaal en we kunnen nu wel zeggen TOT SNELL!!!!!

Dag 31

Vandaag hebben wij de leraren voor een weekje weer uitgezwaaid. Zij gaan naar de meiden in Damongo en komen donderdag weer allemaal terug! We staan nu al te springen om ze te zien en hun verhalen over Damongo te horen!

Na het uitzwaaien hebben wij onze spullen gepakt om te gaan zwemmen want dit zal de laatste keer zijn dat dit hier kan. Hier hebben wij dan ook heel erg van genoten. Ook dachten wij eraan dat het de laatste zondag is dat wij hier in Afrika zijn. Wij hebben een suuuuper tijd gehad maar zijn ook echt weer blij om terug naar huis, naar ons koude kikkerlandje te komen!

Verder hebben wij over deze dag niet veel te vertellen omdat wij lekker de hele dag in het zwembad hebben gelegen!

Truste allemaal xxxxx

Dag 32

Goedemorgen allemaal!

Vandaag was eigenlijk ons plan om nog matrasjes te gaan halen voor in het schooltje. Deze hadden wij een paar weken geleden gezien in een winkel en aangezien wij nog geld over hebben wilden wij deze wel heel erg graag voor de kindjes halen zodat ze goed konden slapen!

Maar toen wij naar het huis van Jenifer liepen was zij nergens te bekennen. Wij hebben een aantal uur op haar gewacht en vaker binnen gekeken maar nergens was een spoor van Jenifer. We hebben de hele ochtend een beetje gezeten en ons verveeld. Uiteindelijk tegen 1 uur in de middag was Jenifer er eindelijk. Ze had de hele morgen geslapen en wij hielden onze mond maar dicht dat wij eigenlijk hadden afgesproken om de matrassen te halen. Het was sowieso al te laat om nog te gaan en misschien vinden wij nog wel een gaatje in de week om alsnog te gaan.

Omdat wij zo lang hadden gewacht hadden wij wel heel veel zin gekregen om naar smoothys te gaan. Uiteindelijk hebben jenifer en Anthony ons afgezet bij smoothys en zij zouden even de auto wassen en erna weer terug komen. In smoothys hebben wij heerlijk genoten van smoothy nummer 39. Dit was een smoothy met: banaan, vanille en appel. En ook de chicken panini ging er goed in! Na een half uurtje zijn wij maar eens naar buiten gelopen om te wachten op Jenifer en Anthony. En al snel werd dit 2 uur wachten pfffffoeeeee. Waar bleven ze toch? Zijn ze verdronken bij het wassen van de auto?
Gelukkig, daar kwamen ze dan eigenlijk en we konden weer terug naar huis.

Allebei waren we heel erg moe en wilden even gaan slapen. Maar het was veel en veel te warm op onze kamer dus dit ging echt niet werken.

Adjoa kwam nog even langs om gezellig te kletsen! Nu liggen wij hier op bed, gedoucht en wel om weer lekker te gaan slapen. Morgen zal ons echte laatste dagje op het schooltje zijn met de lieve kindertjes. We hopen dat we al het speelgoed mogen gaan opzetten zodat de kinderen hiermee kunnen spelen en wij mooie foto’s kunnen maken!

Slaaplekker allemaal xxxxx

p.s. nog maar 4 daagjes !

Dag 33

Dit was alweer de laatste dinsdag in Afrika, voor we het weten zitten we weer lekker thuis in ons eigen kikker landje. Mama vertelde mij dat het vandaag maar regenachtig was in Nederland, toen vertelde ik haar dat wij het altijd zo lekker vonden als het regende hier, het koelt lekker af, de regendruppeltje maken een heerlijk geluidje en gewoon het gekke gevoel dat het ook kan regenen in een bijna tropisch land hihi, tenminste zo voelt het! Daarbij vertelde ik haar ook dat ze als het regende maar lekker aan ons moest denken en misschien wel een regen wolkje onze kant op kon sturen. NOU! DAT HEBBEN DIE WOLKJES IETS TE LETTERLIJK GENOMEN! Onze kamer is half overstroomd, van de muren lopen de regen druppeltjes, de hele onder maar ook boven verdieping staat blank en als je een seconde in de regen staat ben je van top tot teen nat. Ik weet niet of we al eerder hebben verteld over de regen in Afrika, soms kan het namelijk echt stormen en ben je bang dat alles weg waait of blank staat!

Dus lieve mama, dankjewel voor de regen <3 We vonden het erg gezellig maar gaan nu toch echt even onze kamer dweilen.

Voordat het zo hard begon te regenen hebben we de hele morgen al het speelgoed klaar liggen maken en zelfs het huisje en de glijbaan zelf in elkaar gezet! Wij vinden niet dat mannen ooit mogen zeggen dat vrouwen niet kunnen klussen of wat dan ook, want lieve mensen, zelfs met de Ghanese handleiding hadden wij dit zooooo gepiept! Daarna hebben we alles een mooi plekje gegeven, de zandbakken gevuld, hoelahoeps opgehangen en alle puzzels een mooi plekje gegeven in het schooltje. Vandaag een druk dagje met het opbouwen van alle spulletjes en het plekje geven. Helaas kunnen we door de regen geen foto’s maken voor alle lieve sponsor mensen! Dit doen we morgen dan maar.

Nog maar 3 nachtjes en dan zitten we in het vliegtuig naar huis <3 We hebben hier een geweldige tijd gehad maar het word nu toch echt weer tijd om lekker thuis te zitten <3

Dag 34

Vandaag was een druk dagje met een hele drukke planning, maar als eerste stond er op ons to do lijstje: uitslapen! (Dit betekend een half uurtje langer slapen dan normaal, maar he, we mogen niet klagen want ook een half uurtje is een half uurtje)

Daarna zijn we meteen begonnen aan het inpakken van onze koffers, het weg gooien van onze overbodige spulletjes, het schoonmaken van de kamer maar ook natuurlijk van de wc en douche! Het voelde zo lekker om spulletjes weg te gooien en uiteindelijk een licht koffer over te houden! Zelfs met de souvenirtjes valt het koffer nog heel erg mee! Ook hebben we 2 mega tassen gevuld met spulletjes voor Adra <3

Daarna zijn we naar onder gelopen en hebben we heel veel fotootjes samen met de kinderen gemaakt en nog even lekker bij gekletst met de aunties <3

Daarna stond er op de planning om naar de winkel te gaan voor drinken en koekjes, om nog wat souvenirtje langs de weg te kopen maar eerst natuurlijk om geld te pinnen en even snel bij smoothies naar binnen de glippen want dit kon wel eens onze laatste smoothie zijn geweest!

Daarna snel naar huis en was het alweer 6 uur.. Wat gaat de tijd toch snel! Gelukkig hebben we alle spulletjes klaar en kunnen wij nu beginnen aan ons laatste nachtje in het schooltje. Morgen middag vroeg opstaan want dan gaan we nog eventjes snel wat sponsor spulletjes halen, matten en stoeltjes voor de kinderen! Morgen komen de dames van Damongo en kunnen we weer heerlijk bijkletsen!
Wij zullen de nacht dan doorbrengen in een hotel, onze laatste nacht alweer! Spannend maar we hebben er heel veel zin in! Voor we het weten zitten we alweer in het vliegtuig naar huis <3

Dag lieve mensen en droom maar lekker <3

p.s. de donderdag en vrijdag komen zo snel mogelijk erop te staan!

• 01 Juni 2014 - 20:07

Lily :

Hoi Sharon
    Leuk geschreven, we kunnen ons nu bij je verhalen iets voorstellen omdat we vanmiddag al foto's hebben gezien.(van de brug, krokodil, speelgoed voor die lieve kindjes).
    Bedankt voor die mooie te gekke tas.
    We zijn ook weer blij dat je terug bent.

Groetjes Lily, Jos en Kim