Dag 12, 13, 14 en 15 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu Dag 12, 13, 14 en 15 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu

Dag 12, 13, 14 en 15

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Lin

10 Mei 2014 | Ghana, Accra

Dag 12

Vandaag was ons eerste dagje met de lieve, schattige, mooie en slimme kindjes van het kinderdagverblijf <3 De dag waar wij al ontzettend lang naar uitgekeken hebben! De kindjes komen naar school! Maar pfoee wat is het vroeg. Om 6 uur ging de wekker want wij wilden natuurlijk wel op tijd op het schooltje zijn. Nadat wij ons aangekleed hadden zijn wij naar Jenifer gelopen om te gaan ontbijten en hierna naar het schooltje. Er waren al een paar kindjes toen wij binnenkwamen. Ze keken een beetje raar naar ons en een babytje begon te huilen. Het moment dat wij binnen kwamen gelopen werd Lin al meteen een babytje in de handen geduwd en Sharon al meteen een kindje van bijna 1 jaar, super lief! Hier hebben wij dan ook lekker lang mee geknuffeld <3 Ze lachten naar ons en bleven ook stiekem naar ons kijken. Maar wat zijn al die kinderen goed opgevoed zeg! Allemaal zeggen ze: Good morning Auntie Lin, Good morning Auntie Sharon en Good morning Auntie Esmee. Dus ze noemen ons de hele dag Auntie, Auntie look, Auntie can I see, Auntie storytime storytime! Zoo sweet en cute <3 We hebben de hele dag door fotootjes gemaakt van de kinderen, deze staan ook op onze facebooks! In het klasje zaten allemaal kindjes van 5 tot en met 8 jaar, in de babygroep natuurlijk kindjes van 0 tot en met 4 jaar! De kinderen van 5 tot en met 8 zijn allemaal super slim! Ze kennen alle kleuren, kunnen tot 100 tellen en kunnen zelfs al lezen en schrijven! Wij stonden er zelfs van versteld dat de kinderen dit zo goed konden.

Het zijn allemaal stuk voor stuk super lieve kindjes, ze zijn heel open en komen graag met je knuffelen. Al eerste hebben we met ze gekleid, daarna hebben we woordjes met ze geoefend, nou echt! We hoefde maar een kaartje met een woordje omhoog te houden en iedereen riep het woord! Ze kunnen hier al zo goed lezen. Ze zijn allemaal ontzettend leergierig en enthousiast als je ze iets nieuws verteld. Zo zaten we samen met de kinderen te wachten op de lunch, hier hebben we van alles met ze verteld, wie er huisdieren had, wie zusjes of broertjes had, wie er graag deed voetballen, wie er deze morgen ook door de regen had gelopen enzovoort. We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe ontzettend lief deze kindjes zijn <3

Bij het buitenspelen hebben we een paar spelletjes met ze gedaan, zo hebben we ze het liedjes, head, shoulders, knees and toes, knees and toes geleerd! Maar ook het liedjes, voetje voetje voetje wat ga je doen, voetje voetje in je mooie schoen, ik ga lopen lopen lopen, lopen op mijn voeten enzovoort. Na 2 keertjes het liedje gezongen te hebben en met de kindjes gelopen, gesprongen, gestampt en gerend te hebben konden ze het liedje al helemaal uit hun hoofd! Wij hebben dit dan ook gefilmd natuurlijk, omdat we het zo leuk vonden!

Onder het tekenen met de kinderen kwamen ze hun tekeningen een voor een aan ons laten zien. Ze waren zo trots met alle mooie dingen die ze hadden getekend. En je zag hun gezichtjes opbloeien als wij hier een foto van maakte. Ze zeiden dan ook de hele tijd; Auntie, snap me!! Ook kwam Roselyn naar ons toe met een hele mooie tekening. Ze had 3 engeltjes met vleugeltjes getekend en onze namen in hun jurken geschreven. Suuuuuperrr schattig!!!

Wat vinden wij het heerlijk om hier te zijn, vooral als je de lieve snoetjes van deze kinderen ziet. Het is een heerlijk en onbeschrijfelijk gevoel om de kinderen te zien lachen, om met ze te knuffelen, om ze verhaaltjes voor te lezen en om maar gevoel aandacht aan de kinderen te geven. Ze zijn zo respectvol en zo wijs voor hun leeftijd. Wauw! Het gaat nog moeilijk worden als wij hier weg gaan over 24 daagjes.

We kunnen nu al niet meer wachten tot morgen! En overmorgen! En alle opvolgende dagen! Na vandaag waren wij ook zo moe, we hebben toen we terug in het hotelletje waren dan ook weer fijn 2 uurtjes geslapen. We zijn nu ook weer zo moe dat we ook nu weer lekker gaan slapen.

Een hele dikke knuffel en kus van alle lieve kindjes van de Millennium school <3

Ps: Morgen mogen we waarschijnlijk intrekken in het kamertje bij Jenifer! Leuk leuk leuk <3

Dag 13

Vandaag was een leuk dagje. Toen we binnenkwamen werden we al meteen geknuffeld door 2 hele lieve kindjs. Roselyn en Rita. Roselyn zei meteen; Auntie Auntie i brought a story book so you can read it to us! Omg, smelt smelt smelt smelt. Wat een dropje is het toch.

We hebben gezellig met de kindjes gespeeld en gekletst. Het is zo leuk om te zien hoe snel deze kinderen naar je toe trekken. Tot opeens alle Auntie’s ons alleen lieten voor een vergadering…. Toen stonden wij met z’n 3tjes alleen voor 2 klasjes van 40 kinderen in totaal. HELP! Het was super druk en op de babygroep hadden we minimaal 5 huilkindjes. Ooooo my god. De kinderen luisteren wel naar ons. Maar de andere auntie’s hebben zo’n harde stem dat wij niet boven de kinderen uitkomen met ons piepstemmetje. Tot uiteindelijk een jongetje zag dat wij het moeilijk hadden en hij sloeg heel hard op de tafel waarna iedereen stil was. In totaal zijn wij een uurtje alleen met de kinderen geweest. Normaal gesproken zouden wij dit helemaal niet erg vinden. Maar het was pas onze 2e dag en wij wisten ook helemaal niet hoe alles in zijn werk ging. Daarbij zijn sommige kindjes bang voor ons omdat wij blank(met een beetje bruin kleurtje) zijn hihi.

Hierna zijn we samen met een Auntie naar een markt gegaan om stofjes te kopen voor de jurken en rokken wat we hier willen laten maken. Ook op deze markt kwam de vislucht gemixt met wasmiddel, waspoeder en een beetje vuilnisbelt ons tegemoet. BLEH. We zijn verschillende stof winkeltjes afgegaan en hebben uiteindelijk hele leuke stofjes gevonden!

Trouwens, naast alle straatjes hier in Afrika lopen langs de weg, lange, diepe en smalle gootjes. Waar alle afvoer in wegloopt. Super vies en gevaarlijk want er is niet eens een verhoging dus als je niet goed uitkijkt val je er zo in. Waar wij dan ook altijd bang voor zijn als het in de avond heel donker is.

Op dit marktje hadden ze ook zulke gootjes. Maar die waren een heel stuk dieper. Het was super druk en de stoepjes waren super smal. We waren zoooo bang om erin te vallen. Dus je bent de hele tijd over gootjes en slootjes aan het springen.

op dit marktje waren ook heel veel kindjes die op het stoepje zaten en een beetje rond zweefde. Opeens voelde we allemaal gekriebel aan onze benen voelde! Er waren allemaal kleine kindjes naar ons toegelopen om even aan onze witte beentjes te voelen, zo schattig!

Toen we diezelfde avond thuiskwamen was de stroom uitgevallen. Wat een wonder ook. En helaas omdat hij pas om 6 uur uitging zou hij pas de volgende morgen weer aangaan. Dus de hele avond zonder licht en wij konden ook niet intrekken in het kamertje. Opeens hoorde wij geklop op de deur. Toen was het een hele strijd wie in het donker de deur open ging maken hahaha. Maar we hoorde al snel dat het Adra was. Gezellig hebben wij met z´n 4tjes op bed gelegen en de hele avond gekletst over vriendjes, liefde en allemaal zulke schattige dingentjes <3.
Uiteindelijk zijn wij even naar buiten gelopen om te vragen aan Benjamin voor een lampje. We konden hem nergens vinden. Tot hij opeens voor ons stond en wij alleen een wit t-shirt zagen. AAAAAHH! Schrik schrik schrik. Gelukkig kon hij erom lachen.

Ohja, ook wel leuk om te vertellen. Hier in Afrika heeft iedereen meerdere namen. Een van deze namen krijgen ze door op welke dag ze geboren zijn. Zo heeft elke dag een andere naam. Adra is op een maandag geboren. Vandaar de naam Adra. Efja is op een vrijdag geboren. Dus de vrijdag wordt dan ook Efja genoemd. Toen gingen wij kijken op welke dag wij geboren waren. Alle 4 op een maandag. Dus jullie kunnen ons voortaan Adra noemen haha.

Dat was het weer voor vandaag, dikke kus en slaaplekker <3

Dag 14

Vandaag is het alweer donderdag! Wat gaat de tijd toch snel. Vandaag zijn we helaas niet veel in het klasje geweest, we zijn namelijk onze spulletjes gaan verhuizen naar het kamertje in Jenifers schooltje. Op een klein mini busje werden al onze spullen ingeladen en heel voorzichtig over alle hobbel paatjes naar Jenifer’s schooltje gebracht. Eenmaal aangekomen in het kamertje hebben we alles uitgepakt en de kamer wat meer aangekleed zodat we ons langzamerhand meer thuis konden gaan voelen. Als zeggen wij het zelf, we hebben een hele mooie, knusse en gezellige (roze) kamer!

Na het uitpakken zijn we samen, door de regen, naar een winkeltje gelopen om emmertjes te kopen waar we onze douche spullen in konden opbergen. Onze douche ziet er nu ook heel kleurrijk uit met deze leuke paarse emmertjes! Het regende hier vandaag zo hard dat de regen door de ramen naar binnen kwam! Waardoor de hele vloer nat was en we snel moesten gaan dweilen om het bij te houden. De kamer is hierdoor wel heel vochtig! Op de muren zitten allemaal vochtvlekken en onze kleren, beddengoed enzovoort voelen allemaal heel erg vochtig en nat aan!

Toen wij vanavond in bed lagen kwam kleine Anthony nog gezellig met ons kletsen op de kamer. Wij vinden het zo leuk dat Anthony en Adra altijd gezellig langs komen in de avond om te kletsen, de gespreksonderwerpen raken ook nooit op met hun!

Daarna zijn we alweer gaan slapen lieve mensen, het was een kort maar druk dagje en we zijn nu ontzettend moe! Dikke knuffel <3

Dag 15

Goedemorgen dropjes <3

Vandaag zijn we alweer 2 weekjes in Afrika! De tijd gaat zooo snel! Wat wij vandaag hebben gedaan vinden we heel moeilijk om uit te leggen. We weten namelijk niet wat we wel kunnen vertellen en wat niet!

Het derde meisje, waarmee wij in Accra zijn gebleven heeft namelijk veel lichamelijk klachten.. We zijn vandaag dan ook met haar naar het ziekenhuis gegaan om goedkeurig te krijgen dat ze naar huis mag.. Na een heel lang dagje wachten in het ziekenhuis zijn we samen met Jenifer en Anthony nog naar een paar winkeltjes gegaan. Wel was het een gezellig dagje. Jenifer en Anthony zijn echt een super schattige koppeltje haha! Op de terugweg kocht Anthony langs de weg een paar zakjes nootjes die Jenifer meteen uit zijn handen trok en zei dat hij dit niet moest eten. Toen we even stopte bij een tankstation en Jenifer naar binnen ging om water te kopen pakte Anthony heel snel het zakje nootjes en begon het naar binnen te werken. Opeens roken wij een sterke geur van nootjes en zeiden; HEY are you eating peanuts?? Waarop hij antwoorde; ooooooh you cought me. Waarop we alle 3 in lachen uitbarsten. Toen moesten wij Jenifer in de gaten houden. Dus toen Jenifer de winkel uitliep riepen wij met z’n 2; Anthony there she is, look out! Hij stopte super snel de nootjes weg. En keek geschrokken voor zich uit. Toen Jenifer weer terug de winkel inliep kwamen de nootjes weer tevoorschijn. Deze keer kregen wij er ook een paar, waarop hij zei; Eat something, so you smell like peanuts and Jenifer will think it was you. Hahaha! Anthony is echt een flapdrol en wij hebben dan ook erg met hem gelachen. Zo had hij ook in de supermarkt een klein kinderwagentje me een vlaggetje gepakt. Zo voelde hij zich weer kind. Volgens ons doet hij dit wel vaker want Jenifer keek niet eens raar op. Of dit komt omdat zij zijn gekke streken gewend is.

Al met al was het een vermoeiend maar leuk dagje en gaan wij nu dan ook lekker slapen!
Welterusten lieve mensen <3

• 10 Mei 2014 - 10:57

Carry:

Wow Sharon, wat een leuke verhalen en... wat zijn die kindje leuk. Fijn dat ze zo leergierig zijn en al zoveel weten. dan is 't voor jullie ook leuker om te werken. ook mooi dat jullie met andere dingen bezig zijn. Zo leer je ook veel van het land enzo. Hier gaat alles toppie in het nattte Limburg. Maar het is wel heel groen hier en heel weinig stof hahahahah door al die regen. Hoe jullie goed alledrie en tot waarbenjenu.

xx Dick en Carry

• 10 Mei 2014 - 12:03

Gonny:

Als ik jullie verhalen lees dan zie ik dat allemaal voor me zoals in een film. Ik zie jullie daar al zitten met jullie kindjes op de schoot, knuffelend en zingend en versjes en verhaaltjes vertellend. En ik zie jullie daar ook al over de straten lopend springend over de afvoergootjes om er maar niet in terecht te komen.uit jullie verhalen proef ik dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben. Alleen jammer dat het niet goed gaat met esmee.is ze echt terug naar huis. Dat zou wel erg sneu voor haar zijn. Maar jullie moeten nog maar fijn genieten van de tijd dat jullie daar zijn. Hoie.

• 10 Mei 2014 - 12:21

Sas Theunissen:

Hallo Sharon

Super leuke blog om te lezen,. Via je moeder heb ik al een paar foto,s gezien, fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Groetjes vanuit een regenachtig Brunssum. Sas Theunissen

• 10 Mei 2014 - 20:27

Truus En Jos:

Hallo lieve dames, wat een verhalen, we hebben er vreselijk om moeten lachen, lekker achter een kopje koffie op het terras in Maastricht zagen we jullie in gedachten al zeer elegant over al die gootjes springen.. O.M.G zal toch wel het stopwoord van de dag zijn geweest....!!
    Jammer van Esmee, maar wel heel dapper van haar om deze stap te zetten, zal niet makkelijk zijn geweest, maar als je lijf niet meer wil.........
    Lieve dames, wij wensen jullie nog heel veel plezier, en dat jullie het naar je zin hebben blijkt wel uit de verhalen. Geniet ervan, werk ze, doe de groetjes aan iedereen daar en voor Esmee... heel veel sterkte..

Dikke kus.....

• 13 Mei 2014 - 13:34

Ine Widdesrhoven:

Hallo Lin en Sharon,
    Wat een leuke verhalen. Ik zie het helemaal voor me. Fijn dat jullie het naar je zin hebt.jullie zijn goed bezig! Geniet maar van alles. Tot volgende week.
    Groet van Ine