de eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu de eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharon en Lin - WaarBenJij.nu

de eerste dagen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Lin

01 Mei 2014 | Ghana, Accra

Dag 1
Zoooo pfffooeee hihi! Daar zijn we dan, eindelijk op de plek waar we al een half jaar over aan het dromen zijn! Wat een lange reis en wat een moeilijke dag was het gister.. Om 7 uur ’s morgens zaten we al allemaal fris en fruitig in de auto op weg naar Brussel. Na ongeveer 2,5 uurtjes (die voelde als 2 dagen) rijden door een mega drukke stad waren ook wij allemaal gearriveerd op het station. Aangezien ik, Lin, al de hele reis had gehuild had ik niet verwacht dat er nog veel tranen over zouden zijn maar helaas had ik het mis.. Shar daar in tegen, onze bikkel hihi, die bleef er heel koeltjes onder! Nou, ik (Shar) ben koel van buiten maar niet van binnen zoals de meeste mensen weten dus voor mij was het ook heel moeilijk..
Om 12:00 zoiets kwam onze Thalys eindelijk aan.. Na een moeilijk afscheid met al onze lieve familie en vriendjes mochten we instappen en reden we weg.. (Daarna heb ik gelukkig niet meer hoeven huilen hihi) Na ongeveer 1,5 uurtjes in de trein te hebben gezeten, veel gegiebeld en veel gekletst te hebben mochten we eindelijk gaan inchecken op het vliegveld Schiphol in Amsterdam! Dit hele proces van, inchecken, koffers en paspoorten controleren ging ontzettend snel! Voor dat we het dan ook weer wisten, zaten we rond 15:00 uur in het vliegtuig..

Toen hadden alle 11 hartjes rust! Waaaaauuuwwww wat een leuke vlucht van 7 uur hihi! Wat hebben wij luxe gegeten, nootjes, avondeten wat bestond uit kipsate, kerrierijst, boontjes, toosjes met kaas en boter, een onwijssssss lekkeeeeerrrr toetje nom nom nom <3 en een after-snack wat bestond uit pizza of een brownie EN wel 5 rondjes te drinken maakte de vlucht alleen maar sneller voorbij gaan hihi! De stewardessen waren allemaal heel erg lief en leuk. En we hadden ook nog eens ons eigen privé tv’tje met wel 100 films en spelletjes hihi!

Toen ons vliegtuig veilig op de grond geland was en wij eindelijk uit mochten stappen kregen wij letterlijk een KLAP in ons gezicht haha! Het zweet brak ons aan 4 kanten uit, het voelde of er een warme deken om ons heen werd gelegd en of we gebraden werden in de zon terwijl het al donker was, wat een warmte! En daar stonden we dan in onze spijkerbroeken en warme dikke vestjes.. Uitchecken, koffers regelen, onze paspoorten na laten kijken en weg waren we. Met onze zware koffertjes op een karretje achter elkaar naar buiten naar de bus die ons uiteindelijk naar het hotel zou brengen. We waren nog geen 4 seconden buiten of de mensen zaten al aan ons, er werd aan ons haar getrokken, mensen wilden helpen met de koffers enzovoort.. De weg van het vliegveld naar het busje leek dan ook een eeuwigheid, met allemaal bumpie heuveltjes in de weg, mensen die aan je trekken, mensen die roepen ’I will help, I will help, you give me money now, give it now’ vonden wij dit toch wel een beetje akelig.. Zelfs toen we in het busje zaten kwamen de mannen nog om het busje heen staan vragen voor het geld!

Met een klein busje, ongeveer 20 koffers, 13 mensen en een klein beetje airco konden we vertrekken naar het hotel. Als snel hadden wij een aantal dingen door, in Ghana nemen de mensen de tijd namelijk niet zo nauw, alles komt op zijn tijd. De mensen doen alles op zijn ‘Limburgs gezegd’, op hun ooiedooie! Toen wij aan de buschauffeur vroegen hoelang de reis zou duren richting het hotel was zijn antwoord ‘Oooh in about 20 minutes we will be at the hotel’ NOU! Dit kun je beter vermenigvuldigen met 4!!!!

Onderweg naar het hotel realiseerde wij ons eigenlijk al meteen hoe goed wij het in Nederland hebben. Overal waar we keken zagen we armoede..

Aangekomen bij het hotel bleek dat er iets fout was gegaan met de reservering van de kamers, hoe kan het ook anders als je de morgen zelf pas de kamers gaat reserveren! 1,5 uur later brachten ze ons gelukkig door naar het hotel waar we die nacht zouden blijven.. Eindelijk aangekomen bij het hotel bleek dat onze enige twee begeleiders, Thea en Fon in een ander hotel zouden slapen en ons, de 11 meisjes, alleen zouden laten. Hier waren wij het dus absoluut niet mee eens! Wat een gedoe allemaal en wat een stress..

Dag 2

Aangekomen in de kamers bleek het hotel reuze mee te vallen. We hebben ons lekker gedoucht (wel met een pisstraaltje) maar een douche is een douche. En na het uitpakken van onze koffers, waar wij een paar hele leuke kadootjes in vonden die onze hele avond weer goed maakte zijn we lekker gaan slapen <3. MAAR onze lieve Lin die de wekker gezet had, had er niet aan gedacht de klok 2 uur terug te zetten waardoor wij dus om 6.00 u. al bijna fris en fruitig aan tafel zaten voor het ontbijt. U raad het natuurlijk al… Dit moest 8.00 u. zijn. JEP….
Het ontbijt, waar wij wel even op hebben moeten wachten, was uiteindelijk heerlijk! Ei met paprika en ui en niet te vergeten geroosterd brood. Nom nom nom

Als eerst stond op de planning; Geld wisselen. Dit ging er traag maar wel heel secuur aan toe! We hebben zo’n 250,- euro om laten zetten naar Afrikaanse Cedi’s, 1 euro = 3.76 cedi. Voor onze 250 euries kregen wij dan ook 940 cedi voor terug! Maar omdat wij twee als een van de laatste het geld gingen wisselen en alle 20, 50 briefjes op waren! Kregen wij natuurlijk 94 briefjes van 10 haha! We hebben nog nooit zo’n dikke beurs gehad en ons nog nooit zo rijk gevoeld! Deze briefjes moesten dan ook meteen gefotografeerd worden hihi! Om jullie even een blik te geven op hoeveel cedi’s waard zijn, een flesje water kost ongeveer 0.70 cedi.. Dit is omgerekend dus 0,19 cent hihi! Wij kunnen dus lekker veel gaan shoppe!

Na het omzetten van het geld hebben wij een rondleiding gekregen doormiddel van sightseeing in een busje. Wat een drukte overal en dan hebben wij jullie nog niet eens verteld over hoe de mensen in Afrika rijden! Volgens mij heeft iedereen het rijbewijs gekregen bij een pakje boter of je moet het als heel goed kunnen rijden moeten bekijken, we hebben namelijk nog geen botsingen meegemaakt hihi! De mensen rijden er zo hard, draaien zomaar op de weg, halen van links en rechts in, maken van een twee baansweg een vier baansweg haha! En dan nog maar te spreken over al het getoeter! Toch maakt dit onze busreizen wel extra spannend, het heeft wel iets!

Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming (een markt) liepen wij hutje mutje tussen alle Afrikaanse mensen. Wij hebben ons nog nooit zo bekeken gevoeld. De mensen riepen ‘Western, whitie en broenie (dit is schijnbaar witte in het Ghanees)’ naar ons. Ook zijn we beide 3 keer ten huwelijk gevraagd, hebben 5 verschillende mannen ons de liefde verklaard hihi! Natuurlijk hebben wij, voor de mensen die nieuwsgierig zijn, JAAAA gezegd op het mooie, romantisch, lieve, bezwete en stinkende aanzoek <3 NOT!

Tijdens dit marktje hebben wij allemaal bijzondere momenten meegemaakt. Zo liepen er wel tientallen mensen met grote kommen vis op hun hoofd, en jeetje wat ruikt dat vies met het broei effect nog er bovenop. Zo kwamen wij ook kommen met slakken, levend en mega groot tegen, meloenen, nootjes, kruiden, bezems haha en krabben tegen. Maar wat een bijzondere ervaring was dit, wij hebben onze ogen uitgekeken net zoals alle mensen in Accra hun ogen uitgekeken hebben naar onze witte melkflesjes.

Na lang wachten en veel vragen gingen we eindelijk onze Afrikaanse simkaartjes halen. Ook hier namen de mensen rustig hun tijd hiervoor. Wat een fijn gevoel om weer contact te hebben, ook al is dit via sms of even snel bellen, met de lieve mensen in Nederland. Als jullie ons ook zouden willen bereiken hier even onze nummers:

Lin: 0243359276
Sharon: 0243347930

Toen wij ergens stopte op een heel klein marktje kwamen er wel 8 mannen om ons heen staan. Vragend voor onze namen. Niet nadenkend hebben wij onze namen natuurlijk ook nog eens fijn uitgespeld voor ze. Na een lekkere lunch, tosti’s en een heerlijk glas koude cola, liepen wij terug naar onze bus. Hier kwamen wij weer deze mannen tegen die onze namen in armbandjes hadden laten maken. HOE hebben ze dit zo snel kunnen doen? Natuurlijk wilden ze geld voor deze armbandjes hebben maar wij zagen dit allemaal niet aankomen en wilde deze armbandjes niet (wat ook nog eens niet goed gespeld waren- CHAMTAL…. )Toen wij in de bus stapten waren ze dus ook aardig boos omdat wij niet voor deze armbandjes zouden betalen. Toch was dit toch wel spannend omdat ze zich zo deden opdringen. Vervolgens hebben wij nog een aantal uurtjes rondgereden in Accra.

In de avond, waar het alweer heel snel donker was, kwamen wij aan bij ons hotel waar wij die afgelopen nacht geslapen hadden. Anthony wachtte ons op en vertelde ons dat wij naar het op de eerste plaats geboekte hotel zouden gaan waar een heerlijk avondeten gemaakt door Jenifer ons op stond te wachten. Heerlijke spaghetti met een vrij vrij vrijjjjj pittig sausje maar wel heel erg lekker!

Dit waren onze eerste indrukken van dit mooie land. Wij zullen jullie gedurende onze reis nog op de hoogte houden…

Dikke knuffel en kusjes

Lin en Sharon <3

Dag 3

Hallo lieve vrienden en familie <3

Wat missen wij jullie toch verschrikkelijk! Zelfs het koude kikkerlandje met de koude wind en regen beginnen wij stukje bij stukje steeds meer te missen.. Nee, dat is niet waar hihi! Natuurlijk missen wij thuis maar we zijn hier in Afrika voor een reden en dat is om de lieve kindjes een leuke tijd te bezorgen, soms moeten wij ons hier zelf aan helpen herinneren zodat we niet teveel aan thuis gaan denken!

We hebben vannacht heerlijk geslapen, in het kleine hotelletje waar wij slapen is namelijk airco!! Ding ding wat een luxe hihi! Het was de afgelopen nacht zelfs zo koud dat we de deken op hebben gedaan en ik zelfs een vestje aan had gedaan en het nog koud had! Niets te klagen dus, want we vonden het zo lekker om eens heerlijk in de dekentjes te kruipen en het koud te hebben.

Na het opstaan en het klaarmaken zijn we bij elkaar gekomen met de andere meisjes om te gaan ontbijten. Jennifer van het millennium schooltje had het ontbijt heerlijk voor ons klaargemaakt. Een eitje, meloen, chocomelk, wit en bruin brood en ga zo maar door! Nom nom nom!

Daarna zijn we samen met Anthony naar de kerk gegaan, wat een mooie ervaring was dit! Het gaat hier allemaal zo anders aan toe dan in Nederland. De kerk was heel mooi versierd met kleurrijke bloemen en slingers, de mensen hadden allemaal hun mooiste kleren aan en zongen en danste mee op de muziek! Mij deed het een beetje denken aan de film de Sister act hihi!! De mensen in de kerk waren allemaal ontzettend vriendelijk, tijdens de 2 uur durende toespraak kwam er zelfs een stukje in voor dat ze ons een geweldige tijd gunde en dat we ons geen vreemdeling in hun land hoefde te voelen, we waren namelijk familie voor hun! Lief he! Achteraf kwamen er heel veel mensen om ons een handje te schudden en ons gedag te zeggen.

Nadat we bij de kerk waren geweest zijn we bij Jenifer en Anthony thuis gaan kijken. Ze hebben ons hier het schooltje en kinderdagverblijf laten zien. Naast het schooltje zijn Jenifer en Anthony een nieuw gebouw aan het bouwen, hier zullen nieuwe klas lokaaltjes inkomen zodat er meer kindjes naar school kunnen gaan. In dit zelfde gebouw zijn ze ook ons kamertje voor de komende 5 weken aan het bouwen. Helaas is dit nog niet af en zullen we gedurende de dagen vorderen, in het zelfde hotel slapen als nu. Ook! Ook kwamen wij er vandaag pas achter dat het schooltje pas volgende week dinsdag weer open zal gaan, de kindjes hebben nu namelijk vakantie! Dit houdt voor ons in dat wij ook nog een weekje langer vakantie hebben en meer van Accra kunnen gaan zien!

Nadat we het schooltje hadden bezocht zijn we heerlijk gaan zwemmen bij Royal African Beach club hotel, wat een mooi hotel! Het leek wel alsof wij ons in Hawai bevonden hihi! Zo mooi bij het strand, lekker zonnetje en heerlijk afkoelen in het zwembad! Het was zo raar, onze reis naar dit hotel ging alleen maar door kleine straatjes, hobbel zand weggetjes en door de buitenwijk. We zagen alleen maar arme mensen, wel honderd mensen op een klein stukje grond! Alle huisjes en winkeltjes waren gemaakt van containers. Dit zijn de momenten waarop je goed gaat nadenken en waarop je pas inziet hoe goed wij het in Nederland hebben..

Ohja! Bijna vergeten te vertellen, gedurende deze twee dagen hadden we ook een gids, hij vertelde kleine weetjes over de stad en bracht ons naar verschillende plekken. Greenwood was zijn naam en hij was ook meegegaan naar het zwembad. Toen we hem deze avond naar huis wilden brengen wilden we hem een kleinigheidje geven, want hij had ons toch twee dagen de stad laten zien! Dus alle 11 meisjes hadden 10 cedi bij elkaar gelegd, in totaal 110 cedi dus! Toen we Greenwood het geld overhandigde was hij er bijna sprakeloos van en natuurlijk ontzettend vereerd en dankbaar dat wij hem dit geld gaven! Toen we hem in ons busje naar huis brachten reden we door een krottenwijk en hadden we allemaal zo’n medelijden met hem! Ooh wat zielig en ohnee ik hoop niet dat hij hier woont.. Alle 11 meisjes ontzettend ontroerd dat hij, een ontzettend lieve man, misschien wel in een klein kapot huisje woonde! Toen we plotseling opeens door een soort poort met bewaking heen reden.. NOU! TOEN VIELEN ONS WERKELIJK DE KLOMPEN UIT hahaha! Welke kant we ook opkeken, allemaal kasten van huizen! De duurste en grootste huizen die wij zelfs in Nederland nog nooit hadden gezien! Maar zelfs toen was bij ons het kwartje nog niet gevallen. Allemaal gefascineerd waren wij onze ogen uit gaan het kijken. Toen, plotseling, zomaar, uit het niets, stopte het busje.. Toen riepen alle 11 meisjes: IS DIE VENT MILLIONAIR OFZO!!!!???? Een mega, huge, groot huis! Wat bleek nou, Greenwood was stiekem ontzettend rijk door zijn familie, schijnbaar heeft hij al dit geld geërfd en woont hij nou in een beveiligde omgeving tussen alle miljonairs.

Aaaaanyways, wij hebben heerlijk geslapen en heerlijk gegeten vanavond. Wij gaan nu lekker slapen! Dikke kuss en knuffel van ons <3

Dag 4

Een nieuwe dag aangebroken in Afrika. Het voelt alsof we hier al weken zijn hihi! De afgelopen 3 dagen zijn zo snel voorbij gevlogen! Vandaag hebben wij afscheid genomen van de andere 9 meisjes die naar Damongo zijn vertrokken, om in het weeshuis en ziekenhuis mee te gaan helpen! Je merkt dat je op deze 3 dagen tijd zo’n hechte band met deze mensen hebt gekregen, het afscheid was dan ook helemaal niet leuk!

Aangezien wij nog niet aan de slag kunnen gaan op het schooltje, vanwege de vakantie, hebben wij vandaag een vrij dagje. We zijn samen met Jenifer naar een aantal winkeltjes gegaan om verf te halen voor het nieuwe gebouw wat ze aan het bouwen zijn. Helaas had Jennifer geen airco in de auto en zijn we zo de auto uit geglibberd hihi! Daarna zijn we lekker bij haar thuis op de tuinstoeltjes gaan zitten waar we eens lekker rustig om ons heen hebben gekeken, genieten!

Sharon zit helaas aan de sjieterie hihi! We zitten nu dan ook lekker op ons koude kamertje, eventjes rust na 3 drukke dagen!

Vandaag was dus een rustig dagje waar we even konden bijkomen van de afgelopen dagen en alle indrukken.

Slaaplekker lieve mensen <3

Dag 5

Goedemorgen, vannacht hebben we redelijk geslapen. Ik sta er nog steeds van te kijken dat we het in de nacht koud hebben door de airco. Wat is het toch een lekker gevoel om de deken heerlijk over je heen te trekken in zo’n warm land. Leuk ook is het om Lin hele verhalen te horen vertellen in haar slaap. Wat kan dat kind kletsen zeg hahaha!

Vanmorgen dachten we dat we bij Jenifer en Anthony zouden gaan ontbijten. Met onze slaapkop en onze ogen nog op half 7, werd op de deur geklopt. Jenifer had het ontbijt naar ons toegebracht. Wat ontzettend lief! Vandaag hebben we onze eerste boterham met een dikke, vette laag pasta en pindakaas gegeten. HEERLIJK!
Na het ontbijt hebben we ons aangekleed en ik heb een hele laag deet tegen de muggen opgedaan want ja hoor, het was alweer zover. Altijd ben ik de pineut en word ik lek gestoken. Hierna zijn we naar Jenifer toegelopen (ze woont namelijk om de hoek). Hier hebben we even lekker gekletst en een paar dingen over Nederland verteld. Jenifer vertelde ons dat ze een paar Teachers van het schooltje had gebeld zodat wij alvast met een paar konden kennis maken. Uiteindelijk zijn wij met 2 van hun naar een overdekt winkelcentrum gegaan MET airco! Hier zag je wel heel duidelijk het verschil tussen rijk en arm. We keken onze ogen uit en wat is het goedkoop tegenover Nederland! De aunties en teachers waar wij mee zijn gaan winkelen waren super lieve mensen, grapjes maken, gezellig kletsen, lachen en gewoon super leuk! Toen we terug gingen naar Jenifers huis, gingen we met de taxi, hier zaten we met zijn 6e in hihi! Met z’n 4e op de achterbank, plak plak! Zonder airco ook nog eens hihi! Ook hebben we tijdens deze reis ons eerste ongeluk gehad, ofja ongeluk, er botste per ongeluk iemand tegen ons aan. Als jullie echt goed willen leren rijden, dan moeten jullie naar Afrika komen! En als papa of mama nog eens tegen ons zeggen dat we niet goed rijden, dan stuur ik jullie ook naar Afrika hihi!

Toen we terug reden naar Jenifer kwamen we opeens op een grote lange weg terecht, voor ons zagen we precies waar het geregend had. Het regende in Afrika! En wat koelde dat lekker af! Dus zo plotseling opeens reden we de regen in! Super leuk om te zien.

Wel vinden we de tijd langzaam gaan, dit komt omdat je eigenlijk al om 8 uur in de morgen op pad gaat, wat wij totaal niet gewend zijn hihi, en je dan al zoveel achter elkaar gaat doen. Daarom waren wij om half 2 in de middag ook echt kapot en zijn wij lekker op bed gaan liggen.

Ook vandaag hebben wij weer heerlijk gegeten. Het was iets met rijst waar saus doorheen zat maar wat het precies was, geeeeen idee. We kwamen erachter dat de dochter van Jenifer altijd kookt dus hebben wij haar meteen bedankt en gevraagd of zij ons misschien een paar echte Ghanese specialiteiten wilt laten zien zodat wij dit ook kunnen leren koken. Als het goed is wilt ze ons dan ook vrijdag leren koken! Super leuk en lief <3

Vanochtend toen wij ons langzaam klaar aan het maken waren viel hier trouwens de stroom opeens zomaar uit! En toen straks, rond 19.00 uur alweer! Jenifer had ons vanmorgen dan ook verteld waarom dat zo is, het zit namelijk zo: in Afrika gebruiken mensen ontzettend veel stroom! Zo veel dat de stroom makers, dingetjes, hihi, het niet meer bij houden! Er word dan om zoveel stroom gevraagd tegelijk, dat er te weinig volt is! Daarom zetten de mensen die Afrika regeren op sommige blokken de stroom zomaar uit. Jenifer vertelde dat ze deze maanden veel geluk hadden gehad omdat de stroom niet vaak afgezet was geworden. Toen bij ons vanavond de stroom uit viel zaten we natuurlijk als bange kippetjes bij elkaar omdat het opeens zoooo donker was hihi!

Ergens voelen wij ons heel erg schuldig en opgelaten.. De lieve mensen in Ghana doen namelijk alles voor ons! De twee mensen die met ons mee gingen naar de winkels, de dochter van Jenifer die ons eten altijd lekker klaar maakt.. Ze doen echt alles voor ons! We moeten soms echt zeggen: ‘No no we’ll do it! sit down hihi!’. Tijdens ons avond eten zit de dochter van Jenifer dan ook in een andere ruimte op ons te wachten tot we klaar zijn.. Daarom hadden we haar gevraagd om bij ons te komen zitten en hebben we gezellig met haar gekletst! Zo hebben we haar allemaal foto’s op onze telefoons laten zien van onze familie en vrienden en Sharon heeft haar de leuke foto albums laten zien van haar familie en vrienden! Ook hebben we haar over onze vriendjes verteld hihi! Ook hebben we haar heel erg veel gevraagd over vriendjes zodat ze zich hopelijk niet opgelaten zou voelen met ons! We hebben haar heel veel over Nederland verteld en over onze gewoontes en noem maar op.
Wisten jullie trouwens dat de mensen in Ghana vernoemd worden naar de dag waarop ze geboren zijn? Super leuk om te horen! Zo hebben we samen op de bank gezeten, wij op de grond en haar alles verteld en laten zien wat we wisten!

Oja, aangezien wij zo open met jullie zijn hihi, hopelijk alleen familie en vrienden dit lezen, willen wij graag een intiem geheimpje met jullie delen! Misschien kunnen jullie ook nog eens helpen hihi. Ons wc-papier gaat heel erg snel op! En de mensen van het hostel hebben het pas een keer opnieuw bij gevuld hihi, dus toen vanmorgen het wc papier opeens op was, hing het andere meisje, Esmee een nieuwe rol op! Page wc papier, met het lieve, zachte, labrador hondje erop! NOU ECHT NIEE HE! Samen met zijn tweetjes zitten we hier met ontzettende jeuk =o!! Ieeeh heeelp! Oja, alweer bijna vergeten te vertellen, nu we het er toch over hebben hihi! Ons water en onze wc doet het niet meer! Hij trekt niet meer door! En raad eens wie er nou eindelijk na 3 dagen naar de wc moeten hihi? Juist, wij ja!

Zo hihi, dit was het weer voor vandaag! Wij missen jullie heel erg lieve mensen <3

(Lin: Ps: mama en papa? Tegen al jullie verwachtingen in hihi, ik geef echt helemaal niets meer om mijn haar! Ik ben vandaag zelfs zonder borstel op pad geweest en mijn pony niet geföhnd hihi! Goed he <3)

Daaaag sjattepetatjes <3

Dag 6

Goeiemorgen lieve mensen <3

Vandaag hebben wij even een baaldagje.. Wij willen echt niet negatief over komen, we vinden het hier geweldig! De dingen die we hebben ondernomen, de mensen die wij hebben ontmoet zijn allemaal super! Wij proberen er dan ook het beste van de maken en lekker veel met de mensen hier in Accra te kletsen.

Waar het allemaal op neer komt, is dat wij ons ontzettend schuldig voelen naar de kinderen toe maar ook naar de mensen in Nederland. Wij zitten hier een week te niksen terwijl iedereen van ons verwacht dat we nu de kindjes al een leuke tijd aan het bezorgen zijn..

Vanmiddag kwam Jenifer nog even langs en hebben wij gezellig bij gekletst. We hebben het gehad over het dagritme op het kinderdagverblijf en hoe het allemaal in zijn werk gaat. We verbaasde ons dat veel dingen wel overheen komen met Nederland.

In de avond, na het eten, zijn wij naar het huis van Jenifer en Anthony gelopen. Een dochter van Jenifer en Anthony zat buiten en schrok heel erg van ons toen wij binnen kwamen gelopen. Wij vallen nu natuurlijk wel op in het donker in tegenstelling tot de Ghanezen hier haha! Ze zei: I thought you were 3 white angels hahaha! Samen met de kinderen hebben we nog een filmpje gekeken en zijn erna veilig thuisgebracht door de oudere broer Anthony en jongste zusje Efja.

Wij hebben het echt naar onze zin en we hopen snel aan de slag te kunnen op het kinderdagverblijf en schooltje! We vinden het hier super en we zijn ontzettend blij dat wij deze kans hebben gekregen. We willen gewoon beginnen met het werk waarvoor we zijn gekomen en dat is de kindjes een leuke tijd te bezorgen.. Gelukkig kunnen we hier dinsdag meteen mee aan de slag gaan <3

Slaaplekker lieve mensen <3

Dag 7

Alweer dag 7, wat gaan de dagen toch snel! Vandaag hadden we al vroeg ontbijt, Sharon en ik lagen nog beide te slapen toen er op de deur geklopt werd hihi! Snel snel klaarmaken en een lekker ontbijtje met brood en chocolade paste eten, nom nom <3

Daarna snel door naar Jenifer, hebben we trouwens al gezegd dat dit maar 4 minuutjes lopen is vanuit ons hotelletje? Nou, snel snel door naar Jenifer waar haat zoon Anthony al lekker buiten in het zonnetje zat. Met Anthony hebben we gister ook al een tijdje gekletst, zijn zusjes en zelfs Jenifer zei dat hij een hele verlegen jongen is maar dat vinden wij toch echt niet! Het is een enorme kletskous wat wij natuurlijk helemaal niet erg vinden hihi. Na een tijdje lekker buiten onder het afdakje gezeten te hebben kwamen er twee hele lieve kindjes de poort binnen gelopen. Wat een ontzettend lieve meisjes met hele mooi namen die ik helaas niet meer weet..

Samen met een vriend van Anthony, genaamd Daniel zijn we samen door Accra gaan rijden. Heerlijk in een koude auto, met airco, lekker naar buiten naar de mensen kijken. Anthony en Daniel zijn beide 24 jaar oud, ze maken ontzettend veel grapjes en geven je meteen een vertrouwd gevoel! We konden dan ook alles tegen ze zeggen en ze alles wijs maken hihi! Daarna zijn we samen gaan lunchen, hier hebben wij een heerlijke nonnevot gehad, wie had dat gedacht hier in Afrika hihi! We hebben hier nog een filmpje van ze gemaakt waar wij ze met z’n drieën Nederlands aan het leren waren, super leuk! Natuurlijk nog even samen op de foto en rond 16:00 uur waren we weer lekker thuis.

Nu zijn we lekker aan het afkoelen, hopelijk kunnen we vanavond eventjes op Jenifers wifi en kunnen we de blog online zetten. Dan kunnen jullie al onze verhalen van de eerste week lezen!

Dadelijk gaan we lekker pizza eten met Anthony en Daniel! Smakelijk eten alvast en een hele hele hele dikke kus en knuffel van de twee witte melkflesjes in Afrika <3 <3 <3

Ps: Hoe is het weer daar? Hoe gaat het met iedereen? Nog spannende dingetjes gebeurd?

• 02 Mei 2014 - 00:46

Seline:

Hallo vriendinnetjes,
    Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Ik heb nog veel aan jullie gedacht.
    Wat fijn dat jullie zoveel plezier hebben daar.
    Het word vast nog leuker als jullie echt met de kindjes gaan werken.
    Hier is het niet veel bijzonders hoor. Jullie verhalen zijn veel spannender!
    Ik kijk al uit naar jullie volgende blog! Geniet ervan, voor je het weet is het alweer voorbij.
    Deze laatste 4 weekjes zijn ook zo voorbij!
    Weet dat jullie ook gemist worden;)
    x dikke knuffel!

• 02 Mei 2014 - 08:59

Resi Dieteren :

Hoi angels. Wat een verhalen!! Super leuk geschreven en vooral super veel meegemaakt al. Succes ben benieuwd wat er nog allemaal gaan doen. Groetjes Resi

• 02 Mei 2014 - 10:56

Diana Van Wegberg:

Hey Lin,
    wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Ik blijf terug komen om van al jullie belevenissen op de hoogte te blijven. Zo kan ik ze op school ook op de hoogte houden na de vakantie. Nou doeiiiiiii vanuit een fris nederland vandaag. Geniet ervan en heel heel heel veel plezier. Gr, diana.

• 02 Mei 2014 - 11:13

Jos, Lily En Kim:

Hallo Sharon en Lin,
    Wat een leesvoer. Een hele week in 1 keer. Maar heel leuk om te lezen dat alles zo goed gaat en dat jullie het naar de zin hebben. Zo zie je maar dat we het in ons kikkerlandje nog niet zo slecht hebben, behalve dan soms het weer. Geniet er maar van, want je zult zien dat het zo om is. Volgende week de kleine hummeltjes zal ook heel leuk worden. Succes ermee.

Groetjes, Lily, Jos en je vriendin Kim.

• 02 Mei 2014 - 11:18

Constance:

Hey hellouw Afrikaanse moppie's ;-)

Wat een week hebben jullie al meegemaakt en ik zie het zo voor me ...jullie als attractie van het hele dorp pffff...leuk maar kan me zo voorstellen dat het ook soms beangstigend is.
    Hoop dat je/jullie de darmpjes nu onder controle hebben ....zeker als de wc buiten werking is mwahaha....geen goeie combi ;-)
    Jullie blog super !!!! Ik houd het in de gaten en kijk uit naar jullie volgend verslag.
    Uiteraard lees ik ook de smsjes mee hihi nee nee ik krijg ze voorgelezen...dus Shar je hoeft geen rekening te houden met wat je schrijft hihi geintje..
    Voel jullie vooral niet schuldig dat jullie nog een onverwacht weekje vrij hebben gehad voordat jullie aan de slag gaan in het schooltje....begrijp dat de tijd dan langzamer voorbij gaat , maar zo kunnen jullie ook de mensen leren kennen en de omgeving verkennen ;-) Daarbij een weekje vakantie is ook wel verdiend na alle hectische voorbereidingen en schooltijd...dus geniet er maar van ..volgende week krijgen jullie het druk zat !

Hier in Nederland gaat alles zijn gangetje ...het is natuurlijk iets stiller hihi het weer is voir Nederlandse begrippen super voor April/Mei maar de vraag blijft toch. ..hoeveel keer moet ik gaan zonnebanken om Shar te kunnen evenaren :-) ???

Lin en Shar geniet van de laatste vrije dagen....burka's aan als jullie met die jongens op stap gaan (ik spreek ff voor jullie vriendjes) we missen jullie allemaal maar bovenal zijn we super trots dat jullie dit doen en stront jaloers op alles wat jullie daar meemaken......dussssss Go for it !

Dikke dikke kusssssssss

Constance Ton en Demi XXX

• 02 Mei 2014 - 11:51

Carry:

Boh, hee, wat makene jullie veel mee. Dank maar zo, in Nederland hadden jullie dit niet hahaha. En dat extra weekje vrij.... das prima toch, kunnen jullie een beetje acclimatiseren in dat vreemde en warme Ghana.

have a lot of fun en hou jullie goed. Sharon, die mensen waar je bent zien er super uit.
    xx Carry

• 02 Mei 2014 - 12:59

Truus:

Hallo dames, wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen.
    Zo kunnen we ons dan toch een beetje een voorstelling maken over
    het reilen en zeilen in dat verre Afrika...
    Geniet ervan en blijf ons vooral op de hoogte houden... maakt niet uit of het over het wc papier, de jeuk, verstopte toiletten of huwelijksaanzoeken gaat, we willen alles weten... ;)

Dikke kus.... xxx

P.s Lin... je pony.. niet te geloven.....!!!!!!!

• 02 Mei 2014 - 16:14

Claire:

Hoi Lin en Sharon,
    Heel erg leuk omdat allemaal te lezen.
    Wat een avonturen maken jullie mee.
    Geniet ervan en veel plezier.

Groetjes Claire.

• 02 Mei 2014 - 16:38

Lucy:

Hallo Lin en Sharon

Wat ontzettend leuk om jullie reisverslag te lezen, wat een ervaringen op die paar dagen.
    Zo kunnen we ons een beetje voorstellen hoe jullie dit avontuur beleven.
    Heel veel plezier en een dikke knuffel. Groetjes Lucy

• 02 Mei 2014 - 16:49

Marlies:

Wauw meiskes wat doen jullie veel ervaringen op!! Toppie hoor ik doe het jullie niet na!
    Ben blij te lezen dat alles in orde is. Ik blijf jullie volgen. Toppers!!!

• 02 Mei 2014 - 18:11

Jannie Walschot :

Lieve Lin!
    Wat een geweldige verhalen en ervaringen! Het zo leuk om te lezen wat jullie meemaken en hoe de eerste momenten zijn geweest!
    Ik kijk uit naar de verhalen met de kindjes. Heel veel plezier en geluk! Tot snel <3
    Xx jannie

• 02 Mei 2014 - 19:06

Bea:

Oh meisjes wat een avonturen. Ik ben gewoon jaloers op jullie.
    Geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden van alles en maak ook veel foto's zodat wij als jullie weer thuis zijn kunnen meegenieten.
    Linneke wat knap dat je geen nachtmerries meer krijgt van je haren!!!
    Schat nog heel veel plezier. Dikke knuffel voor jullie allemaal.
    Bea en joep,

• 02 Mei 2014 - 20:16

Gonny:

Fijn om jullie belevenissen in Ghana te volgen en te horen van jullie zelf. Volgens mij is het van de ene kant volop genieten en allerlei ervaringen op doen en van de andere kant een complete cultuurschok. Ik ben benieuwd hoe het jullie dadelijk met de kindjes afgaat. Geniet van jullie tijd daar en maak er iets moois van. Blijf jullie ervaringen opschrijven zodat wij hier op de laak waar het nu regent en koud is, jullie kunnen blijven volgen. Dag meiden. Gonny.

• 02 Mei 2014 - 20:21

Henry (pap Sharon):

Hoi hoi dames,
    Als ik jullie blog lees dan merk ik dat jullie veel plezier beleven aan jullie avontuur in Ghana. Boh, net een weekje daar en toch al zoveel ervaringen opgedaan. De Ghanezen weten natuurlijk niet wat ze zien. Drie van die mooie bleekscheten in hun stad. Jullie verhalen zijn super leuk om te lezen, hou dit vol zodat wij alle ins en outs van jullie reis meteen mee kunnen maken alsof wij er zelf bij zijn.
    Dikke kus van mij.
    Muis: ik mis je!!!!!!!!!!!!

• 02 Mei 2014 - 21:56

Thea:

Hoi melkflesjes ,
    Wow wat een verhalen. Ik denk dat veel mensen nu zo hebben, wil ik ook. Wat een ervaringen al in 1 weekje.
    Ook zo leuk om te lezen,sahara. Jullie gaan nog meer genieten als jullie de kinderen gaan helpen. Ben al nieuwsgierig naar de volgende spannende en leuke verhalen.
    Heeeeel veel plezier en hopelijk blijft de airco het doen.
    Groetjes van een andere melkfles

• 03 Mei 2014 - 12:03

Fred :

Goedemorgen Lin en Sharon,

Wat leuk en spannend om jullie belevenissen te lezen.
    Jullie blog geeft een goed beeld van jullie verblijf in Ghana.
    Toch wel lekker dat jullie nog een weekje de tijd hebben gehad om de omgeving en de gewoontes
    in Ghana wat beter te leren kennen.
    Maar begrijpelijk dat jullie natuurlijk staan te popelen om aan de slag te gaan op het kinderdagverblijf en schooltje.
    We wensen jullie een hele Leerzame maar vooral ook fijne en gezellige tijd toe :-)

Groetjes en liefs van Carmen en Fred

• 03 Mei 2014 - 19:16

Nikki:

Ha sjatjes van mich.

Wat leuk jullie verhalen te lezen! Zo te horen hebben jullie het enorm naar jullie zin.
    Geniet er maar lekker van!

Xxxxx

Lin, niet normaal jouw pony verhaal, dit betekend dus dat ik al je haar producten kan gaan gebruiken?! Ohja, en je had me wel wat leuke kleren hier kunnen laten!!

• 03 Mei 2014 - 22:35

Cynthia:

Heeeey Kanjers!
    Wat leuk om te lezen dat het jullie zo goed bevalt daar in Afrika.
    Ook ik heb nog wel een aantal keren aan jullie moeten denken, het leek mij heel erg eng om zo naar een vreemd land te gaan, echt knap van jullie!

Ik ben benieuwd hoe het werken met de kindjes jullie dalijk gaat bevallen! Ze zullen zeker heel erg blij zijn met jullie hulp!

Nou, ik zou zeggen... doe voorzichtig, en blijf vooral genieten ervan!

Dikke knuffel
    Cynthia

• 04 Mei 2014 - 09:44

Theo:

Ha Lin,
    Wat een super reisverslag, sta steeds meer te kijken van ons nichtje !! Geniet van je tijd in Ghana het is geweldig wat jullie daar doen.
    Theo en Truus.

• 07 Mei 2014 - 11:20

Anki:

Super leuk om jullie berichten te lezen. Komt me zo bekend voor.
    Ik wil jullie het volgende meegeven: alles wat jullie daar doen is goed, ook al denken jullie straks dat het niks voorsteld, voor de mensen en kinderen daar is het heel veel.
    Vergeet de vergelijking met thuis, jullie zijn in Afrika en de mensen zijn daar heel erg gelukkig ondanks de armoede.

• 16 Mei 2014 - 22:50

Pollie:

hoi Lin,
    wat leuk om jullie avonturen te lezen. Heel veel plezier daar! gr pollie